Square Two

Concept:
Maartje Bonarius, Harm van der Laan 

Spel:
Joris de Jong, Harm van der Laan, Maartje Bonarius 

Beeldende kunst:
Don Satijn 

External Eye:
Sean Gandini 

Dramaturgie:
Luc van Esch 

Muziek:
Jasper Boeke 

Coproductie:
Rotterdam Circusstad

De moderne technologie snelt ons voorbij. Kunstmatige intelligentie neemt meer en meer taken over, Facebook kent ons beter dan onze eigen partner en Google luistert altijd mee. Codes en algoritmes gaan steeds meer onze privésfeer domineren, waardoor onze fysieke en digitale wereld steeds meer één worden. 

In Square Two laat Tall Tales Company zien hoe emotie, vorm en inhoud in mathematische codes gevangen kunnen worden. Gebaseerd op de kunstobjecten van de Rotterdamse kunstenaar Don Satijn, onderzoekt Tall Tales hoe je vanuit codes kunt bewegen en jongleren. 

Het decor van Square Two is de stad, een markant gebouw of een speciale locatie. In deze bijzondere setting wordt een route uitgestippeld waarin jongleerpatronen worden weergegeven in abstracte werken, en statische kunst tot leven komt in langzaam transformerende, levende sculpturen. Square Two komt voort uit het vooronderzoek voor deze voorstelling wat onder de naam Square One in 2019 wordt vertoond in galeries en op festivals. 

Square Two is een artistiek experiment op het snijvlak van circus en beeldende kunst. Een samenwerking tussen Tall Tales Company en beeldend kunstenaar Don Satijn. In Square Two onderzoekt het gezelschap de onderliggende codes in hun eigen kunstvormen. Jongleerpatronen worden vrijwel altijd gecreëerd vanuit Siteswap, een uit wiskundige cijferreeksen opgebouwde taal. Ook de abstracte geometrische werken van Satijn zitten vol codes, magische vierkanten en verborgen boodschappen. 

Waar bedrijven en wetenschappers druk bezig zijn om ons leven terug te brengen tot algoritmes en codes bewandelt Tall Tales Company de omgekeerde route. Vanuit codes wordt nieuw bewegingsmateriaal gecreëerd, om vervolgens tot leven te komen in een match met de architectuur, publieke ruimte en ons gevoelsleven.