Facades
Actueel
Kunnen we onszelf zijn in de ogen van de ander?
Drie acrobaten dansen met hun innerlijke demonen. Op het snijvlak van circus en fysiek theater laten ze in Facades verschillende kanten van zichzelf zien. Kunnen we onszelf zijn in de ogen van de ander? Ze slepen ons mee in hun persoonlijke levens. Met luchtacrobatiek, surrealistische choreografieën en persoonlijke anekdotes onderzoeken ze samen hoe één beeld totaal verschillende dingen kan betekenen.
Om zich te bevrijden van hun eigen kritische stem leggen ze zichzelf op de snijtafel. Wie ben je, wie vind je dat je moet zijn en hoe kijken anderen naar jou? Naast luchtacrobatiek en acrobatische dans gebruiken ze hiervoor twee eeuwenoude en zeldzame circusdisciplines: ‘hair-hanging’, waarbij iemand aan de haren wordt opgetakeld en ‘Icarian Games’, waarbij een acrobaat salto’s maakt op de voeten van een partner. Facades is een persoonlijk en hallucinerend spiegelpaleis.
“Een meesterlijke vondst in deze voorstelling is de aanwezigheid van demonen. (…) Hun verschijning domineert het toneelbeeld en geeft de voorstelling soms de impact van een sinister poppentheater.”
“Visually impressive, loved the progression and pacing. The ending was incredible and it felt truly intimate”
Publieksreactie Facades
Credits
Concept
Maartje Bonarius, Harm van der Laan
Spel
Alfonso Escribano, Christina Lancione en Melinda Meijs
Muziek
Jasper Boeke
Lichtontwerp
Maarten Verheggen
Dramaturgie
Luc van Esch
Kostuum
Hanne Pierot, Anouk van Kampen Wieling
Productie
Nikki Kracht, Susanna Paavola
Foto
Jona Harnischmacher
Spiegeling
Actueel
In Spiegeling houden drie acrobaten zichzelf en het publiek een spiegel voor. Hoe zien anderen ons, en komt dat wel overeen met wie we zijn? Bovenop en rond een vijf meter hoge aluminium constructie vertellen de performers via gespierde circuslijven, spectaculaire acrobatiek en persoonlijke anekdotes over wat het betekent om een sterke vrouw of een gevoelige man te zijn.
Deze voorstelling is geschikt voor de leeftijdscategorie 7+
"Meisjes kunnen alles wat jongens ook kunnen, en andersom!"
Lize (10 jaar) over Spiegeling
Speellijst Spiegeling
Credits
Credits:
Concept & regie: Harm van der Laan en Maartje Bonarius
Artiesten: Alfonso Escribano, Manon Verplancke en Melinda Meijs
Dramaturgie: Luc van Esch
Muziek: Studio Boeke
Kostuum: Hanne Pierrot
Productie: Nikki Kracht en Susanna Paavola
Foto: (c) Bas de Brouwer
On the Move
Actueel
Een circusartiest en een breakdancer maken samen een magische voorstelling. Ze zweven over de vloer, duiken op onverwachte plekken op en vliegen door de lucht. Zo vertellen ze over zichzelf, elk met hun eigen taal. Zal het ze lukken elkaar beter te begrijpen?
In On the Move zien we twee totaal verschillende personages die zich gaandeweg steeds verder in elkaar verdiepen. Hoewel acrobatiek en breaking op het eerste gezicht vooral lijken te verschillen, zijn er ook veel overeenkomsten. Zo vieren beide disciplines eigenheid en diversiteit. Hoe eigener je stijl, hoe beter. Hoe buitengewoner, hoe harder het applaus.
In On the Move staat het thema ‘verschillen overbruggen’ centraal. Hoe kunnen we als heel verschillende mensen samenwerken en leven op een plek die daar eigenlijk te klein voor is?
Credits
Spel:
Stefan Seedorf en Melody Nolan
Regie:
Maartje Bonarius en Harm van der Laan
Dramaturgie:
Jolanda Spoel
Muziek:
Gaby Demude
Scenografie:
Jari Winsen
Kostuums:
Tess Hummels
Residenties:
House of Urban Arts, Dansateliers, TG de Klassieken
Ondersteund door:
Fonds Podiumkunsten, Gemeente Rotterdam, Fonds21, Stichting ter bevordering van Volkskracht, Dioraphte, Norma Fonds, Prins Bernhard Cultuurfonds, Stichting Vivace, Zabawas, Elize Mathilde, Erasmus Stichting, De Groot Fonds, Van der Mandele Stichting, Stichting Verzameling Van Wijngaarden-Boot, Mr. August Fentener van Vlissingen Fonds, Gravin van Bylandt Stichting, Janivo stichting.
Square Two
Actueel
411 – 411 – 31 – 31 – 411 ziet eruit als een algoritme, een wachtwoord, of wellicht een geheimzinnige wiskundige code. Deze getallen zijn het startpunt van Square Two, waarin drie jongleurs samen met het publiek een route verkennen door een markant gebouw, een deel van een stad of een speciale locatie, waarin de fysieke en de numerieke wereld steeds meer één worden.
Gebaseerd op de mathematische kunstobjecten van de Rotterdamse kunstenaar Don Satijn, onderzoekt Tall Tales hoe emotie, vorm en inhoud in wiskundige codes gevangen kunnen worden.
Square Two laat je met een hernieuwde blik kijken naar jongleren, beeldende kunst en je omgeving.
"My goodness, these people know what they are doing and why! Beautifully choreographed, elegantly performed, with a great soundtrack and a fabulous use of site."
Total Theatre UK over Square Two
Credits
Concept
Maartje Bonarius, Harm van der Laan
Spel
Joris de Jong, Harm van der Laan, Sophia Oltmanns, Tedros Girmaye (gastspeler)
Beeldende kunst
Don Satijn
External Eye
Sean Gandini
Luc van Esch
Dramaturgie
Muziek
Studio Boeke
Tekst
Mischa Andriessen
Coproductie
Rotterdam Circusstad
Residenties
Universität Münster (DE), Maison des Jonglages (FR), Atelier Blanchefosse (FR), Sea Change Arts (UK), Schouwburg de Lawei
Financiële Ondersteuning
Fonds Podiumkunsten, Gemeente Rotterdam, Prins Bernhard Cultuurfonds, BNG Cultuurfonds, Norma Fonds, Stichting ter Bevordering van Volkskracht, CBK Rotterdam, Elise Mathilde Fonds, Mr. August Fenter van Vlissingen Fonds, Erasmusstichting