Openingsconcert: In your hands
Actueel
Het Bachfestival Dordrecht opent met een ode aan 300 jaar Johannes-Passion. B’Rock Orchestra & Vocal Consort, onder leiding van gitarist/componist Kalle Kalima, brengen een unieke kamerversie van het werk met slechts vier zangers, strijkers, fluit, vintage synthesizer en elektrische gitaar. De essenties van de geselecteerde aria’s en refreinen worden ondertussen gevisualiseerd in een emotionele taal van beweging, spanning en bevrijding, door vier acrobaten van artist in residence Tall Tales Company. Een unieke muzikale en visuele vertaling. Beleef het werk zoals je nog niet eerder gedaan hebt, het is Bach op het scherpst van de snede en op ongelooflijke hoogte!
B’Rock en Tall Tales nemen in deze versie de Johannes-Passion onder de loep. Misschien gaat Bachs onsterfelijke zetting van Jezus’ laatste dagen in wezen… over ons. Hoewel de muziek en de tekst al eeuwen oud zijn, nodigen ze uit om na te denken over de keuzes die wij in ons eigen leven maken. Hoe nemen we verantwoordelijkheid, hoe zien we onze angsten onder ogen, hoe gaan we om met verlies en hoe dromen we over een toekomst, welke toekomst dan ook?
Credits
Programma
Johann Sebastian Bach – Johannes-Passion, BWV 245 (versie 70 minuten)
Tall Tales Company
acrobaten Swantje Kawecki, David Mupanda, Charles Hession, Harm van der Laan
B’Rock Orchestra & Vocal Consort (BE)
Cecilia Bernardini – concertmeester
Kalle Kalima – elektrische gitaar & composities
Rebecca Huber – viool
Manuela Bucher – altviool
Patrick Sepec – cello
Petteri Pitko – synthesizer
Tami Krausz – fluit
Bobbie Blommensten – sopraan
Rosina Fabius – alt
Fabian Kelly – tenor
Hans Wijers – bas
Bachcafé
Geniet vanaf 21:45 uur nog even na met een drankje en live muziek bij De Witt!
On the Move
Actueel
Een circusartiest en een breakdancer maken samen een magische voorstelling. Ze zweven over de vloer, duiken op onverwachte plekken op en vliegen door de lucht. Zo vertellen ze over zichzelf, elk met hun eigen taal. Zal het ze lukken elkaar beter te begrijpen?
In On the Move zien we twee totaal verschillende personages die zich gaandeweg steeds verder in elkaar verdiepen. Hoewel acrobatiek en breaking op het eerste gezicht vooral lijken te verschillen, zijn er ook veel overeenkomsten. Zo vieren beide disciplines eigenheid en diversiteit. Hoe eigener je stijl, hoe beter. Hoe buitengewoner, hoe harder het applaus.
In On the Move staat het thema ‘verschillen overbruggen’ centraal. Hoe kunnen we als heel verschillende mensen samenwerken en leven op een plek die daar eigenlijk te klein voor is?
Credits
Spel:
Stefan Seedorf en Melody Nolan
Regie:
Maartje Bonarius en Harm van der Laan
Dramaturgie:
Jolanda Spoel
Muziek:
Gaby Demude
Scenografie:
Jari Winsen
Kostuums:
Tess Hummels
Residenties:
House of Urban Arts, Dansateliers, TG de Klassieken
Ondersteund door:
Fonds Podiumkunsten, Gemeente Rotterdam, Fonds21, Stichting ter bevordering van Volkskracht, Dioraphte, Norma Fonds, Prins Bernhard Cultuurfonds, Stichting Vivace, Zabawas, Elize Mathilde, Erasmus Stichting, De Groot Fonds, Van der Mandele Stichting, Stichting Verzameling Van Wijngaarden-Boot, Mr. August Fentener van Vlissingen Fonds, Gravin van Bylandt Stichting, Janivo stichting.
Square Two
Actueel
411 – 411 – 31 – 31 – 411 ziet eruit als een algoritme, een wachtwoord, of wellicht een geheimzinnige wiskundige code. Deze getallen zijn het startpunt van Square Two, waarin drie jongleurs samen met het publiek een route verkennen door een markant gebouw, een deel van een stad of een speciale locatie, waarin de fysieke en de numerieke wereld steeds meer één worden.
Gebaseerd op de mathematische kunstobjecten van de Rotterdamse kunstenaar Don Satijn, onderzoekt Tall Tales hoe emotie, vorm en inhoud in wiskundige codes gevangen kunnen worden.
Square Two laat je met een hernieuwde blik kijken naar jongleren, beeldende kunst en je omgeving.
"My goodness, these people know what they are doing and why! Beautifully choreographed, elegantly performed, with a great soundtrack and a fabulous use of site."
Total Theatre UK over Square Two
Credits
Concept
Maartje Bonarius, Harm van der Laan
Spel
Joris de Jong, Harm van der Laan, Sophia Oltmanns, Tedros Girmaye (gastspeler)
Beeldende kunst
Don Satijn
External Eye
Sean Gandini
Luc van Esch
Dramaturgie
Muziek
Studio Boeke
Tekst
Mischa Andriessen
Coproductie
Rotterdam Circusstad
Residenties
Universität Münster (DE), Maison des Jonglages (FR), Atelier Blanchefosse (FR), Sea Change Arts (UK), Schouwburg de Lawei
Financiële Ondersteuning
Fonds Podiumkunsten, Gemeente Rotterdam, Prins Bernhard Cultuurfonds, BNG Cultuurfonds, Norma Fonds, Stichting ter Bevordering van Volkskracht, CBK Rotterdam, Elise Mathilde Fonds, Mr. August Fenter van Vlissingen Fonds, Erasmusstichting